Ruim 170 crew- en castleden werken zes dagen per week in het AFAS Circustheater in Scheveningen om acht fantastische shows neer te zetten. Daarbij is onder andere het regelen van het licht en geluid ontzettend belangrijk, maar zijn er ook werkzaamheden waar het publiek geen weet van heeft. Van het takelen en klaarzetten van de juiste decorstukken tot het begeleiden van de kinderen die meespelen. Tijdens de voorstelling is alleen de cast en de orkestbak te zien voor het publiek. De rest gebeurt allemaal achter de schermen. Bijna in het donker, want niets mag de magie van de show verstoren.

Choreografie voor de crew

Direct achter het toneel word je omgeven door prachtige maskers, ingewikkelde kostuums en metershoge decorstukken. In de hoek vind je het zenderhok, waar alle zenders worden gecontroleerd en uitgedeeld. Ook is er een ‘vrouwenbunker’ en ‘mannenbunker’. Dit is de plek waar bijna alle kostuums hangen en waar de verkledingen tijdens de voorstelling plaatsvinden.

De kleedsters lopen hier rond met lampjes op hun hoofd, om te zorgen dat iedereen op tijd uit de kledingwissel komt. De decorstukken hangen niet alleen aan rekken, maar zelfs in de lucht; een slimme manier om de ruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Uit een gesprek met Melvin Blootshoofd, technisch geluidsman, blijkt dat alles goed is uitgedacht. “Iedereen achter de schermen volgt eigenlijk ook een choreografie. Als één van de decorstukken naar beneden komt, weet iedereen precies waar hij moet staan. We zijn ontzettend goed op elkaar ingespeeld.”

Onmisbaar 

Eén deur verder het gebouw in vind je een gang waar verschillende kamers op uitkomen. In deze kamers is de crew al uren voor de voorstelling bezig met de voorbereiding. Eén van deze kamers heeft een speciale bestemming voor The Lion King: The Puppet Hospital.

Hier wordt met zorgvuldige aandacht gezorgd dat alle poppen en maskers netjes en heel blijven, zowel vóór als tijdens de show. Eén deur verder vinden we eenzelfde soort ruimte, maar dan voor de kostuums. Kralen, draden, knoopjes… de kamer ligt er vol mee. Alle benodigdheden voor de kostuums zijn hier te vinden en worden met de hand aangenaaid.

De naaisters en Puppet-dokters staan altijd stand-by. Ook lopen er in de gangen andere crewleden rond, zoals een fysiotherapeut en Resident Director. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat de show precies zo is als oorspronkelijk bedacht. Het is duidelijk: de crew is net zo onmisbaar als de cast.

Voorbereiding

Anderhalf uur voordat de show begint, is de cast aanwezig. Ara Halici, de alternate van de rol van Scar, laat de repetitieruimte zien. “Hier doen we een warming-up, zowel voor onze stem als onze spieren. De warming-up is voor ons echt de aanloop naar de show.”

Iedereen achter de schermen volgt eigenlijk ook een choreografie.

Daarna is het tijd voor ‘kap en grime’. The Lion King staat bekend om de meest indrukwekkende looks en daar komen uiteraard heel wat intensieve make-up-uren bij kijken, met resultaat!

Tot slot komen cast en crew tien minuten voor aanvang van de show nog even bij elkaar voor ‘Het Tien-Voortje’. Wie spelen er vandaag? Wil iemand nog iets persoonlijks kwijt? Zijn er nog andere belangrijke punten? Halici: “Op het moment dat we daar met z’n allen staan, denk ik elke keer weer: wauw, wat is dit toch een gigantisch groot project!”

Tijdens de voorstelling

Ondanks de drukte backstage weten de castleden hun plekje wel te vinden. “Ara en ik hebben tijdens de show vaak een momentje backstage waarbij we heel casual de week doornemen”, vertelt Barry Beijer, die de rol van Zazu speelt. “In het midden van alle drukte pakken we er twee krukjes bij en gaan we naast de vrouwenbunker zitten. Daar zitten we midden in de georganiseerde chaos, maar zijn we toch niemand tot last. Het is echt onze thuisbasis in de backstage!”

Bekijk hier de backstage foto's van de Lion King:

Barry Beijer (Zazu) & Ara Halici (Scar)